2023 was een uitdagend jaar voor Oostenrijkse wijn. Inflatie en hoge rentetarieven vertraagden de marktdynamiek in Oostenrijk en daarbuiten. De verkoop van wijn kwam wereldwijd onder druk te staan. Het Oostenrijkse Wijnmarketingbureau (Austrian Wine) reageerde met een verkoopcampagne op de binnenlandse markt en stimuleerde de exportactiviteit – waarvan ook de binnenlandse markt profiteerde.
PRESENTATIE VAN 9.613 WIJNEN VAN 921 VERSCHILLENDE WIJNHUIZEN
In 2022 werd duidelijk dat het einde van de coronapandemie niet automatisch zou leiden tot een snel marktherstel. De oorlog in Oekraïne zorgt samen met de stijgende inflatie en de hoge rente voor ernstige economische onrust – vooral door een sterke stijging van de kosten. Austrian Wine speelde hierop in met doelgerichte initiatieven op zowel de binnenlandse als de internationale markt. In het afgelopen jaar heeft Austrian Wine 160 evenementen georganiseerd waarbij ze 9.613 Oostenrijkse wijnen van 921 verschillende wijnhuizen presenteerde.
VERKOOPCAMPAGNE OP DE BINNENLANDSE MARKT
De wijnverkoop had het moeilijk in 2023, zowel in de gastronomie als de levensmiddelenhandel. De Oostenrijkse wijnbouwers voelen de gevolgen van deze trage marktsituatie. Als reactie hierop heeft Austrian Wine in het najaar en de winter van 2023 zijn activiteiten op de binnenlandse markt opgevoerd. Er waren promotie-initiatieven in de handel, gastronomie en het wijntoerisme, evenals reclame-activiteiten in West-Oostenrijk, waar tijdens het winterseizoen veel binnenlandse wijn wordt verkocht. Ze voerden ook een landelijke campagne op sociale media, die de vraag naar Oostenrijkse wijn stimuleerde.
STABILISATIE VAN DE BINNENLANDSE MARKT DOOR MIDDEL VAN UITVOER
In een poging om de binnenlandse markt te stabiliseren, richtte Austrian Wine zijn inspanningen in 2023 ook op de internationale markten. Elke fles wijn die wordt geëxporteerd, neemt een beetje druk weg bij wijnmakers die hun wijnen in Oostenrijk verkopen. Dit is des te belangrijker omdat het marktaandeel van Oostenrijkse wijn op de binnenlandse markt traditioneel zeer hoog is (marktaandeel in waarde, 2022 (volledig jaar): 84% in de gastronomie, 76,6% in de levensmiddelenhandel).
WIJNREIZEN BRACHTEN 406 INTERNATIONALE EXPERTS UIT DE HANDEL NAAR OOSTENRIJK
Austrian Wine was in 2023 bijzonder actief op hun exportmarkten. Een van de belangrijkste aandachtspunten waren wijnreizen naar Oostenrijk, die na de coronapandemie weer een flinke vlucht namen. Austrian Wine ondersteunde in totaal 66 wijnreizen, waarbij 406 internationale experts uit de handel betrokken waren en 569 bezoeken aan wijnhuizen plaatsvonden. Deze reizen stelden bezoekers in staat om de kwaliteit van Oostenrijkse wijnen uit de eerste hand te ervaren en hun professionele netwerk uit te breiden door in contact te komen met lokale wijnboeren.
8.414 WIJNEN GEPRESENTEERD OVER DE HELE WERELD
Ondertussen organiseerde Austrian Wine ook proeverijen, stands op beurzen en promotionele activiteiten over de hele wereld, waaronder belangrijke initiatieven gericht op de Duitse en Amerikaanse markt, aanwezigheid op ProWein Düsseldorf en ProWine China met vertegenwoordigers van honderden Oostenrijkse wijnhuizen en de kenmerkende reeks van proeverijen in Londen en Stockholm. In totaal organiseerde Austrian Wine 142 exportactiviteiten op de internationale markten waar ze 8.414 Oostenrijkse wijnen presenteerden.
TRAGE EXPORT – UITZICHT OP HERSTEL
Ondanks dit alles voelde de export nog steeds de impact van de gespannen wereldwijde economische situatie. Na een waardestijging van 26,8% tussen 2019 en 2022 – ondanks het coronavirus – zal de groei in 2023 naar verwachting klein zijn. Dit blijkt uit de cijfers over de eerste negen maanden, waarin de afzonderlijke exportmarkten zich zeer verschillend gedroegen. Sommige markten (zoals Duitsland, Canada en Azië) kenden groei, terwijl andere krompen. Ondanks de trage export bevestigen de gesprekken met internationale specialisten uit de sector allemaal dat Oostenrijkse wijnen zeer goed bij de tijd zijn. Hoogwaardige, frisse wijnen die worden geproduceerd met een milieubewuste aanpak zijn precies waar veel consumenten over de hele wereld naar op zoek zijn. Met andere woorden, de omstandigheden zien er goed uit voor een snelle groei van de Oostenrijkse wijnexport zodra de economie zich herstelt.
FOCUS VOOR 2024: DE BINNENLANDSE MARKT EN VIEVINUM
Ook dit jaar heeft Austrian Wine een uitgebreid scala aan initiatieven voor 2024 gedefinieerd. Het stimuleren van de verkoop op de binnenlandse markt zal een belangrijk aandachtspunt zijn, net als het gebruik van VieVinum om de export te stimuleren. Alle activiteiten zijn erop gericht om de wijnbouwers zo goed mogelijk te ondersteunen, zowel op de binnenlandse als op de internationale markt. Het is belangrijk dat deze turbulente tijden gezamenlijk aangepakt worden.
Origineel Duits bericht is te lezen op: www..oesterreichwein.at