De verliezen door gesloten horeca werden niet gecompenseerd
Bijna een jaar na de eerste Corona lockdown, zijn de verkoopcijfers van de binnenlandse markt beschikbaar. De horeca is bijzonder hard getroffen, zoals te verwachten was. De inkoop van Oostenrijkse wijn bij de groothandel, ging in dit segment met zo’n 33% omlaag. Hoewel de thuisconsumptie van binnenlandse wijn steeg met zo’n 17% en de levensmiddelengroothandel ook zo’n 16% meer verkocht (waardoor zelfs een record marktaandeel van 75% bereikt werd), was dit niet voldoende om het verlies bij de horeca te compenseren.
Bijna 50% meer mensen kopen online
De sluiting van de winkels heeft gezorgd dat de online verkopen met de helft zijn toegenomen. Het aantal mensen dat online koopt is gegroeid tot zo’n 124.000 en het gemiddelde aankoopbedrag is bijna €60 per order.
Toerisme: grote verliezen, met een lichtpuntje in de zomer
Toeristen die wijn kopen als ze in Oostenrijk verblijven, kochten in 2019 zo’n 12 miljoen liter. Door de Corona pandemie is het buitenlandse toerisme sterk gedaald, maar het binnenlandse toerisme toegenomen. Ondanks dat zijn de verkoopcijfers in dit segment gehalveerd ten opzichte van 2019.
Wijn export: kleine daling verwacht
Hoewel de exportcijfers voor het volledige jaar 2020 nog niet beschikbaar zijn, wordt een lichte daling verwacht.
62 miljoen liter in 2020 tegen 63,5 miljoen liter in 2019 en
€175 miljoen in 2020 tegenover €183 miljoen in 2019.
Feiten
Horeca groothandel
– Horeca was een derde van 2020 gesloten
– 33% verkoop van Oostenrijkse wijn
Thuisconsumptie
+17.3% hoeveelheid
+18.1% waarde
47.3% van de Oostenrijkse huishoudens kochten uitsluitend binnenlandse wijn (het hoogste percentage sinds 1997)
Levensmiddelen groothandel
+16.4% hoeveelheid van Oostenrijkse wijn
+16.6 % waarde van Oostenrijkse wijn
Gemiddelde prijs: €5,39 (2019: €5,38)
74.9% marktaandeel van binnenlandse wijn (hoogste percentage sinds 2000)
Online verkoop
Aantal mensen dat online koopt: 124.000 (+48%)
Verkoopwaarde per order: bijna €60,-
Toerisme
Jaarlijkse wijn verkoop aan toeristen nam bijna met de helft af (2019: ongeveer 12 miljoen liter)
Binnenlandse vakantiegangers konden het verlies van de internationale gasten niet goedmaken
Sales support
- Vier campagnes
- “Schmecke die Herkunft“ (Proef de herkomst, gedurende de eerste lockdown)
- “G’spritzter” (heropening van de horeca in mei)
- “Auf zum Wein“ (Alles voor wijn, juli-oktober)
- “Weine zum Fest” (eindejaarsperiode)
- SALON Oostenrijkse wijn
- Oostenrijks hardste wijn competitie
- Kon plaatsvinden ondanks de moeilijke condities
- 270 onderscheiden wijnen gepresenteerd bij vele gelegenheden
Origineel Duits bericht is te lezen op: www.oesterreichwein.at