Nooit eerder in de historie stond de Oostenrijkse wijnbouw voor zoveel uitdagingen dan in 2020. Om de wijnboeren gedurende de corona pandemie zoveel mogelijk te ondersteunen, veranderde de Österreich Wein Marketing GmbH (ÖWM) direct haar volledige jaarplanning. Ze bestookte de openbare handelskanalen in binnen- en buitenland, verlegde manifestaties naar het internet en zorgde eind november in Moskou zelfs voor een wereldprimeur.
Eigenlijk begon het jaar voor de Oostenrijkse wijn veelbelovend. Een zeer succesvolle Austrian Tasting in London (400 wijndeskundige bezoekers en 620 gepresenteerde wijnen) en de deelnames aan de Millésime Bioen Vinexpo Paris zorgden voor een geslaagd begin van 2020.
4 opeenvolgende campagnes
Door de eerste lockdown en de sluiting van de horeca in het voorjaar waren de wijnboeren en het ÖWM aangewezen op de thuismarkt. Op zeer korte termijn moest men zich noodgedwongen concentreren op de openbare handel, de online- en de “Ab Hof” verkoop. Als directe ondersteuning en hulp richting de Oostenrijkse consument startte het ÖWM eind maart met de campagne “Schmecke die Herkunft” . Op Social Media namen 600 wijnboeren deel en verhoogden hiermee de effectiviteit van deze campagne.
Er volgden nog 3 deels overlappende en seizoensgebonden campagnes die de wijnverkoop stimuleerden. Van maart tot augustus lokte de “G’spritzter-Kampagne” mensen naar de weer geopende horeca gelegenheden, de Heurigen en Buschenschenken. In juli startte het ÖWM de tot dan grootste wijntoerisme campagne “Auf zum Wein”. Doel was om vakantiegangers uit eigen land en toeristen uit naburige landen naar de Oostenrijkse wijngebieden te lokken. Tot oktober genereerde deze campagne alleen al 99 miljoen reacties op de diverse Social Media. Tot slot maakte het ÖWM vanaf november met de campagne “Weine zum Fest” propaganda voor de thuisconsumptie van wijnen met de feestdagen.
Thuismarkt: horeca teruglopend, positieve impulsen door de thuisconsumptie en het wijntoerisme.
Op de Oostenrijkse wijnmarkt zijn de gevolgen van de corona pandemie verschillend van aard. In de horeca, de grootste afzet markt, heeft de Oostenrijkse wijn het meest geleden: 22% minder verkoop en 17,5 % minder omzet. Hierbij is de herhaling van de horeca sluiting gedurende de 2e lockdown in de late herfst en winter nog niet meegerekend.
Positieve tendensen waren te zien in de thuisconsumptie (januari-mei: + 31%), de levensmiddelen branche (+11% afzet en 13% meer omzet). Een volgende impuls gaf het wijntoerisme in de zomer. In het Burgenland en de Steiermark waren er in juli en augustus zelfs wat meer overnachtingen dan in 2019.
Echter, het grote verlies door de horeca sluitingen en het niet doorgaan van manifestaties konden in de optelsom niet worden opgevangen.
Oostenrijk veroverde het Internet
Bij het van kracht worden van de wereldwijde reisbeperkingen versterkte het ÖWM ook het contact met hun bekende internationale wijndeskundigen. Tot aan het eind van het jaar werden hiervoor meer dan 1300 proefwijnen de wereld ingestuurd. Tevens werden de internationale activiteiten voor een groot gedeelte in online versies omgezet.
Eén van de eerste succesvolle digitale formats was de “Online Round Tables” met deskundigen uit de gehele wereld. Met het groeiende ervaringsniveau kon het ÖWM steeds grotere projecten aan. Tot de highlights behoren de digitaal gehouden “Sommelier Wettbewerb New York”, online-evenementen in het kader van de horeca- en handels campagne “Austrian Wine Time” in Japan en de samenwerking met de gerenommeerde “Star Wine List”, inclusief een digitale prijsuitreiking.
Eind november was er in Moskou de wereld primeur met de eerste “Hybriden Weinverkostung”. Terwijl deskundigen de wijnen ter plaatse proefden, konden ze online met de betreffende wijnboeren in Oostenrijk live in contact treden.
In totaal organiseerde het ÖWM in 2020 wereldwijd (nog los van de thuismarkt Oostenrijk en de belangrijkste exportmarkt Duitsland), 70 activiteiten. Hierbij werden meer dan 3100 wijnen gepresenteerd. Meer dan 1500 wijndeskundigen volgden de digitale manifestaties van het ÖWM.
Trefzekere maatregelen ook in Duitsland
Extra voor de voor Oostenrijk belangrijkste exportmarkt Duitsland presenteerde het ÖWM tijdens 24 evenementen meer dan 900 verschillende wijnen. Vanwege Corona werden 9 evenementen online gehouden. De rest werd met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften ter plaatse gehouden. Een topper was de campagne “Auf a Achterl durch Berlin”. Op 55 verschillende plekken konden de inwoners van deze stad kennismaken met de Oostenrijkse wijn.
Op basis van een online promotie activiteit werden bovendien 1400 wijnen extra onder de aandacht gebracht: daarmee werden 800.000 potentiële klanten bereikt.
Waardevolle aanwezigheid in de media
In 2020 verschenen meer dan 2700 informatieve artikelen in 610 verschillende binnen- en buitenlandse persuitingen. Als equivalent goed voor een reclamewaarde van 116,5 miljoen euro.
Export: de verwachting is een licht negatieve jaarbalans
Ondanks de wereldwijd gevoelde gevolgen van de pandemie, steeg het exportvolume van de Oostenrijkse wijn. Volgens “Statistik Austria” in 2020, 2,7% meer dan in dezelfde periode januari tot september in 2019. De omzet daalde licht met 0,4%. Bijzonder om te vermelden is dat in de meest belangrijke exportmarkten Duitsland, Zwitserland en USA, Oostenrijk het in vergelijking beter doet dan de wijnlanden Frankrijk en Italië, die hier deels aanzienlijke exportverliezen leden.
Het begin van de tweede coronagolf in september met opnieuw de nodige restricties werkte negatief op de verkoop en omzet. Hoewel de exacte getallen nog niet voorhanden zijn, lijkt voor het jaar 2020 er een licht negatieve exportbalans in het verschiet van ca. 62 miljoen liter (-2,4% in vergelijking met 2019) en ca. 175 miljoen euro (-4,4% in vergelijking met 2019).
Origineel Duits bericht is te lezen op:www.oesterreichwein.at