De huidige moeilijke economische situatie vertraagt ook de Oostenrijkse wijnexport. De exportwaarde nam vorig jaar licht toe tot EUR 238,2 miljoen (+2,7%). Tegelijkertijd vertoonden de exportvolumes een neerwaartse trend (-4,7%), wat te wijten is aan een aanzienlijke daling van de export van bulkwijn. Wat de exportmarkten betreft, viel Duitsland positief op met een waardestijging van 14,8%. In de productgroep van witte wijn in flessen ging het om een waardestijging van 7,3%.
Hoge rente, inflatie, kostenstijgingen – de economische situatie is gespannen. Dit geldt ook voor de Oostenrijkse wijnindustrie, die een vertraging voelt op haar afzetmarkten in binnen- en buitenland. Voor de export zijn nu de voorlopige jaarcijfers voor 2023 van Statistics Austria beschikbaar. In totaal werd vorig jaar 65,0 miljoen liter Oostenrijkse wijn geëxporteerd ter waarde van 238,2 miljoen euro. Dit komt overeen met een waardestijging van 2,7% met een volumeverlies van 4,7%. Daarmee steeg de gemiddelde prijs per liter naar het hoogste niveau tot nu toe van €3,66.
“Begin vorig jaar erkenden we dat de moeilijke wereldwijde economische situatie een negatieve impact zou hebben op onze export. We gingen daarom uit van slechts een lichte waardestijging, die nu is bevestigd”, aldus Chris Yorke, directeur van Österreich Wein Marketing GmbH. “Uit de details blijkt dat we verliezen moesten accepteren, vooral in het geval van bulkwijn, terwijl de wijn in flessen licht kon groeien. Dit bevestigt in feite onze strategie voor waardecreatie, ook al moeten we de groei natuurlijk in de context van de inflatie plaatsen. Uit gesprekken met internationale collega’s blijkt in ieder geval dat Oostenrijk een van de weinige wijnlanden is die op dit moment überhaupt exportgroei kan realiseren.”
EXPORT VAN NIET-MOUSSERENDE WIJNEN IN FLESSEN NAM TOE, BULKWIJN DAALDE
Van de afzonderlijke productgroepen steeg de exportwaarde van gebottelde witte wijnen met 7,3% en van gebottelde rode wijnen met 3,4%. De totale waarde van de vatwijnen daalde met 3,2% en het volume met 23,4%. Dit zorgde voor de daling van de totale exportvolumes. De export was vorig jaar bijzonder moeilijk voor de Oostenrijkse bubbels.
DUITSLAND OVERSCHRIJDT VOOR HET EERST DE 100 MILJOEN EURO; VERLIEZEN IN ZWITSERLAND EN DE VS
Als we naar de afzonderlijke exportmarkten kijken, zien we een heel ander beeld. Duitsland, de belangrijkste en meest prijsgevoelige exportmarkt, steeg in waarde met maar liefst 14,8% en overschreed voor het eerst de grens van 100 miljoen euro (108,6 miljoen euro). Als gevolg hiervan genereerde Oostenrijk daar bijna de helft (45,6%) van zijn exportinkomsten.
Tegelijkertijd leed Oostenrijk waardeverlies in de op één na belangrijkste exportlanden, Zwitserland (-15,5%), Nederland (-2,2%), de VS (-11,5%) en de Scandinavische monopoliemarkten (Finland, Noorwegen, Zweden; -4,1%). Opnieuw werd groei opgetekend in Canada (+16,7%) en in de Aziatische markten (China, Hong Kong, Japan, Singapore, Zuid-Korea; +11,3%).
EXPORT OOK BELANGRIJK VOOR BINNENLANDSE MARKT
“Op de heel verschillende ontwikkeling in de afzonderlijke landen zien we hoe belangrijk het is om exportmarkten te diversifiëren”, legt Chris Yorke uit. “We zullen deze strategie blijven volgen en zullen hiermee ook onze wijnboeren zo goed mogelijk ondersteunen. Dit jaar kunnen we op VieVinum de grootste exportimpuls geven, waarvoor we opnieuw meer dan 1.000 experts van over de hele wereld naar Oostenrijk zullen halen. Op die manier ontlasten we ook die wijnboeren die hun wijnen uitsluitend in Oostenrijk verkopen, omdat elke geëxporteerde wijn de druk op de binnenlandse markt wegneemt.”
Origineel Duits bericht is te lezen op: www..oesterreichwein.at