De Covid-19 pandemie heeft serieuze verliezen veroorzaakt voor de Oostenrijkse wijnbouw. De individuele verkoopkanalen in binnen- en buitenland zijn op verschillende, soms verrassende, manieren beïnvloed.
LOCKDOWN: verliezen in de horeca- en catering industrie
Ongeveer 75% van Oostenrijks wijnproductie wordt binnen de eigen grenzen verkocht. 58% van de totale binnenlandse wijn consumptie (ongeveer 137 miljoen liter) kan worden toegeschreven aan horeca, catering en evenementen (vanaf 2019). Met de sluiting van de restaurants vanaf midden maart tot midden mei, is de belangrijkste binnenlandse markt voor wijnverkoop gestagneerd geweest. Dit betekent naar schatting dat 23 miljoen liter wijn niet verkocht is. Een kolossale hoeveelheid, en een verlies dat zich niet laat uitvlakken.
Sinds heropening: Oostenrijkers blijven loyaal aan hun eigen wijn
15 mei mocht de horeca en catering weer open. Het is nog te vroeg om een schatting te maken voor wat betreft de wijn consumptie, maar restaurants en sommeliers geven aan dat de terugkerende gasten niet minder interesse hebben in binnenlandse wijn. Zij bestellen deze nog steeds vanuit een soort patriottisme. De prijs van de wijnen is van wisselende invloed. Soms wordt er meer op de prijs gelet en soms helemaal niet. Flexibiliteit ten aanzien van wijn-spijs combinaties, actieve aanbeveling van Oostenrijkse wijn (ook per glas) en de bevestiging van de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding ondersteunen de gast bij de keuze en acceptatie van de prijs. In elk geval wordt de verlenging per 15 juni van de toegestane openingstijd naar 1.00 uur in de ochtend, met smart afgewacht.
EXPORT: Groei tot maart, daarna onduidelijk
Volgens de eerste cijfers van Statistik Austria, liet de wijnexport een positieve trend zien de eerste 3 maanden. Tegen het eind van maart was het export volume 7,5% gegroeid in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De opbrengst groeide met 6%.
De wereldwijde spreiding van de Corona pandemie veranderde de wijn exportcondities fundamenteel. Het is nog te vroeg om betrouwbare voorspellingen te doen over de situatie in de meer dan honderd verschillende landen die Oostenrijkse wijn importeren. Informatie van wijnboeren laat een verschillend beeld zien, afhankelijk van het land en de verkoopkanalen.
Eind van april werd door de directeur van de International Organization of Vine and Wine (OIV) een wereldwijde daling van wijnconsumptie, een daling van de gemiddelde prijs en als gevolg daarvan een daling in verkoopopbrengst en winst voor wijnproducenten voorspeld. Het staat te bezien welke gevolgen deze voorspellingen voor de Oostenrijkse wijnexport zullen hebben.
WIjnverkoop in de binnenlandse markt is gegroeid
Door de sluiting van de horeca- en catering industrie in Oostenrijk, kon alleen wijn verkocht worden via andere kanalen zoals bijvoorbeeld kelders, supermarkten en slijterijen. Daar zijn positieve trends te zien. Onderzoek bij 2.800 representatieve huishoudens laat zien dat (vergeleken met dezelfde periode vorig jaar) deze bijna 17% meer wijn gekocht hebben en daaraan 12% meer uitgegeven hebben. Ook wordt er vaker en meer wijn gekocht. Gelukkig blijft het aantal huishoudens dat hun wijn direct bij de producent koopt, stabiel in vergelijking met vorig jaar. Zoals verwacht, wordt door de Corona lockdown meer wijn in supermarkten gekocht. Dit laatste komt voor maart/april neer op zo’n 7%.
Oostenrijkse rode en rosé wijnen worden veel gevraagd
Oostenrijkse wijn lijkt van de lockdown geprofiteerd te hebben, met een groei in verkoop van meer dan 25%. Ter vergelijking: de verkopen van buitenlandse wijnen daalde met bijna 2% in dezelfde periode. De groei in verkoop van de Oostenrijkse rode en rosé wijnen was bijna 51%, terwijl de verkoop van witte wijnen steeg met meer dan 14%. Jammer genoeg moet er bij vermeld worden, dat de groei van de opbrengst wat lager ligt dan de groei van het volume. Dat betekent dat de groei vooral in het lage prijs segment ligt, wat voor een daling van de gemiddelde prijs zorgt.
Origineel Duits bericht is te lezen op: www,oesterreichwein.at